Pijn aan de onderrug

Acute lage rugpijn in de onderrug die normaal gesproken plotseling begint. De symptomen kunnen soms vanzelf overgaan maar herstel kan aanzienlijk worden versneld met fysiotherapie. Een fysiotherapeut kan ook helpen bij het ​​voorkomen dat het probleem chronisch wordt. De meeste mensen zullen op een bepaald punt in hun leven lage rugpijn ervaren. Lage rugpijn kan worden veroorzaakt door veel factoren, zoals trauma (val, auto-ongeluk, tillen), spieronevenwichtigheden (posturale problemen) of bestaande medische aandoeningen. De pijn kan ook optreden als gevolg van opbouw van spanning in de rug die geleidelijk verandert in een aandoening.

Rugpijn behandeling
Bedrust is geen geschikte behandeling voor rugpijn. Langdurige zittende, liggende of staande posities moeten worden vermeden. Een snelle maar geleidelijke terugkeer naar activiteit moet worden nagestreefd. De fysiotherapeut kan u advies geven en zorgen voor een passend behandelingsprogramma.

Naast aanpassingen van de levensstijl en instructies over hoe u in uw dagelijks leven met rugpijn kunt omgaan is er een scala aan extra behandelingen beschikbaar. Zoals mobilisatie van het gewricht en de weke delen, stretching, dry needling, taping en oefentherapie.

Voorbeelden van rug aandoeningen die met succes behandeld kunnen worden met fysiotherapie
Postoperatieve revalidatie, disc problemen, ischias, stijfheid, sacroiliacale gewricht dysfunctie, artrose, acute verstuikingen en verrekkingen, posturale problemen, pijn in de benen afkomstig van de rug, scoliose, spondylose, spondylolisthesis, na breuk revalidatie en zwangerschapsrugpijn.