Nekpijn

Je hoofd is zwaar en balanceert op een smalle steun, bestaande uit de zeven botten van de nek. De botten worden van elkaar gescheiden door schijven, gestabiliseerd door pezen en ligamenten en bewogen door spieren. Omdat de nek zo beweeglijk is, wordt deze gemakkelijk beschadigd. Het is cruciaal om te begrijpen dat de meeste nekproblemen meestal niet worden veroorzaakt door een enkel incident maar door een verzameling van factoren waaronder een slechte houding, spieronevenwichtigheden en repeterende activiteiten bij het werk of vrije tijd. Bij veel mensen veroorzaakt dat ook hoofdpijn, pijn in de bovenrug, schouders en armen.

Sommige nekklachten, zoals whiplash, zijn natuurlijk het gevolg van trauma, bijv. motorvoertuig-, sport- of arbeidsongevallen. Hierbij kan schade ontstaan ​​aan wervels, gewrichten, zenuwen, schijven, banden en spieren. Een andere oorzaak van pijn in de nek kan het gevolg zijn van degeneratieve processen in uw wervelkolom zoals artritis. Een degeneratieve aandoening kan invloed hebben op de gewrichten van de hals, waardoor druk wordt uitgeoefend op de zenuwen die uittreden uit de wervelkolom. Dit kan leiden tot uitstralende pijn in armen en vingers. Degeneratie kan ook toenemende stijfheid en verzwakking van de spieren in de nek veroorzaken en daardoor pijnklachten geven.

Nekpijn behandeling

Fysiotherapeutische behandeling kan bestaan ​​uit mobilisatie, stretching, taping, remedial massage en dry needling. Verder preventieve strategieën die gericht zijn op het verbeteren van uw werkplek, een verbetering van de lichaamshouding en een gestructureerd revalidatieprogramma om zwakke of gespannen gebieden aan te pakken.

Voorbeelden van nekaandoeningen die met succes behandeld kunnen worden met fysiotherapie
Postoperatieve revalidatie, wervelproblemen, stijfheid, gewrichtsbehandeling, nekgerelateerde hoofdpijn, houdingsproblemen, acute verstuikingen en verrekkingen, artrose en pijn in de arm uitstralend vanuit de hals .