Hoofdpijn

Bijna iedereen heeft weleens hoofdpijn. Hoofdpijn wordt meestal veroorzaakt door beperkingen in de wervelkolom, vaak te wijten aan een slechte houding of stress. Aandoeningen van de ruggengraat, de zenuwen en de aan bloedvaten verbonden structuren in het hoofd veroorzaken strakke en pijnlijke spieren rond de nek. Dit resulteert in hoofdpijn. Er zijn vele vormen van hoofdpijn, de meest voorkomende zijn spanningshoofdpijn, cervicogene hoofdpijn en migraine . De meeste mensen zullen spanningshoofdpijn beschrijven als een knijpende druk rond het hoofd. Migraine is ernstiger en wordt meestal beschreven als een kloppende pijn. Migraine kan ook leiden tot andere symptomen zoals misselijkheid, verlies van eetlust en visuele veranderingen. De cervicogenic hoofdpijn is gerelateerd aan de wervelkolom en veroorzaakt de meeste spanningshoofdpijn. Niet alle hoofdpijn wordt veroorzaakt door spinale beperkingen.

Hoofdpijn behandeling

De Fysiotherapeut kan hoofdpijn afkomstig van de nek of de zachte weefsels met succes behandelen en kan laten zien hoe je moet voorkomen dat de pijn weer terugkomt. Fysiotherapiebehandelingen voor hoofdpijn kunnen bestaan uit het mobiliseren van de wervelkolom, het opheffen van spierspanning. Gecombineerd met aanwijzingen om de houding te verbeteren en ontspanningstechnieken. Sommige patiĆ«nten hebben hierdoor vrijwel direct verlichting van de hoofdpijn, terwijl anderen een geleidelijke vermindering in intensiteit en frequentie ervaren afhankelijk van de aard en hardnekkigheid van het probleem.