Heup en lies

Heup gerelateerde pijn wordt niet altijd direct geïdentificeerd als aandoening van de heup. De pijn wordt vaak gevoeld in het midden van de dij of in de lies. Pijn aan de buitenkant van de heup wordt daarentegen meestal niet veroorzaakt door het heupgewricht maar is vaker gerelateerd aan heup bursitis of een beknelde zenuw in de rug.

Acute heup- en liesletsels kunnen ontstaan ​​als gevolg van een plotseling trauma en omvatten: spierpijn, peesaandoeningen, breuken, ligamentverrekkingen, hip synovitis (ontsteking van de synoviale membraan rond het gewricht) en labral tear (schade aan de bekleding van de heupgewricht).

Chronische pijn dwz pijn die geleidelijk in de tijd ontstaat is meestal het gevolg van overbelasting maar kan ook ontstaan ​​na een acuut letsel bijvoorbeeld een spieraanhechting die niet goed is genezen. Voorbeelden zijn: adductor tendinitis, iliopsoas bursitis, liesbreuk, schaambeen stress injury, de ziekte van Perth's bij kinderen en adductor tendinitis.

Heup en lies pijnbehandeling .
De fysiotherapeut zal de oorzaak van de pijn identificeren en een geschikte behandelingsstrategie kiezen om het probleem op te lossen. Dit kan onder meer door symptomen te verlichten, door het voorschrijven van anti-inflammatoire strategieën t.w:  rust, ijs, compressie en elevatie. Dit in combinatie met preventieve technieken, waaronder mobilisatie van weke delen, stretching, versterking en looptraining.

Voorbeelden van heup en lies aandoeningen die met succes behandeld kunnen worden met fysiotherapie
Postoperatieve revalidatie (heupprothese , fractuur), acute verstuikingen en verrekkingen, spierdisfunctie en pijn in de rug gerelateerd aan de heup of de lies.